Elenia uudistaa sähköverkkoa säävarmaksi Viitasaarella kolmessa kohteessa
Elenia uudistaa parhaillaan ikääntynyttä sähköverkkoa säävarmaksi Viitasaarella kolmella eri työmaalla. Yhteensä projekteissa kaivetaan reilut 60 kilometriä sähkökaapelia maan alle suojaan säiden ääri-ilmiöiltä. Kaivuutyöt alkoivat keväällä, ja työt ovat edenneet kesällä aikataulussa. Kaikkien kolmen työmaan osalta valmista on marraskuun loppuun mennessä.
Elenia käynnisti Viitasaarella sähköverkon maakaapelointiurakat huhtikuussa Kumpumäen ja Kolkun alueella sekä toukokuussa Viitajärven ja Honkakosken osalta. Elokuussa puolestaan alkavat maanrakennustyöt Kumpumäen ja Pieni-Toulatin alueella.
Verkonrakennusurakoissa sähköjohdot kaivetaan maahan, jolloin ne ovat turvassa myrskyiltä ja tuiskuilta, ja sähkön toimitusvarmuus paranee.
Urakoitsijana kaikilla kolmella työmaalla toimii Omexom.
− Aikataulussa olemme edenneet. Kumpumäen-Kolkun työmaalla maanrakennustyöt ovat jo valmiina ja Viitajärven-Honkakosken työmaan osalta ne valmistuvat syyskuun lopussa. Kumpumäen-Pieni-Toulatin työmaalla maanrakennus alkaa näillä näppäimillä, kun koneet siirtyvät Kolkun projektilta, Elenian projektipäällikkö Arttu Kaprali kertoo.
− Kaikkien kolmen työmaan osalta uusi sähköverkko on valmis marraskuun 2023 loppuun mennessä, ja vanhojen ilmajohtojen purku alkaa ensi vuoden alkupuolella. Purkutyöt valmistuvat huhtikuun 2024 loppuun mennessä, Kaprali jatkaa.
Sähköpylväät poistuvat maisemasta – maahan reilut 60 kilometriä kaapelia
Työmaiden alueella on sekä vakituisia asuntoja että mökkejä. Projektit vaikuttavat suoraan noin 120 asukkaan sähkönjakelun toimitusvarmuuteen, ja välillisesti jopa vajaan tuhannen asiakkaan sähkönjakelun parantumiseen.
Vanhojen pylväsmuuntamoiden tilalle tulee 24 uutta puistomuuntamoa. Keskijännitekaapelia vedetään yhteensä 37 kilometriä ja pienjännitekaapelia 27 kilometriä. Talvella maisemasta puretaan pois yli 843 vanhaa sähköpylvästä.
− Alueella on peltoista maastoa ja kaivuutöitä tehdään pitkälti pellon ja metsän reunoilla. Työtä tehdään huolehtien, että peltotöille ei koidu haittaa. Lisäksi nelostien varressa meillä on käytössä perusteellisempi liikenteenohjaus, jossa käytetään liikennevaloja tuomaan lisäturvaa liikenteelle ja urakoitsijan työntekijöille, Kaprali kertoo.