Elenia uudistaa sähköverkkoa säävarmaksi Jämsässä kolmessa kohteessa
Elenia uudistaa parhaillaan ikääntynyttä sähköverkkoa säävarmaksi Jämsässä kolmella työmaalla, joille tulee yhteensä reilut 100 kilometriä maakaapelia suojaan säiden ääri-ilmiöiltä. Alueelle vedetään samalla myös valokuituyhteydet. Kaivuutyöt alkoivat huhtikuussa ja ovat edenneet kesällä aikataulussa. Valmista on vuoden 2023 loppuun mennessä.
Työt etenevät aikataulussa valmistuen vuoden loppuun mennessä
Elenia käynnisti Jämsän seudulla sähköverkon maakaapelointiurakat keväällä Alhojärven-Nytkymen, Kähön-Juvakan ja Koskenpään-Vähämäen työmailla. Verkonrakennusurakoissa sähköjohdot kaivetaan maahan, jolloin ne ovat turvassa myrskyiltä ja tuiskuilta, ja sähkön toimitusvarmuus paranee.
Urakoitsijana Alhojärven-Nytkymen ja Kähön-Juvakan työmailla toimii KNK Networks. Koskenpään-Vähämäen työmaalla urakoi Infratek Finland Oy.
Sähköjohtojen maakaapelointiurakka on tärkeä rakennusalueillaan sääilmiöistä johtuvien sähkökatkojen välttämiseksi.
Samaan aikaan alueelle vedetään valokuituyhteydet, joista vastaa ElmoNet Oy. Valokuitu parantaa tietoliikenneyhteyksiä esimerkiksi etätyöntekijöille. Sähköverkon ja valokuituverkon rakentaminen samaan aikaan säästää aikaa, kun samalla alueella ei tarvitse kaivaa kahteen kertaan.
− Uusi sähköverkko on valmis vuoden 2023 loppuun mennessä, ja vanhojen ilmajohtojen purku alkaa seuraavan vuoden alussa. Purkutyöt valmistuvat heinäkuun 2024 loppuun mennessä, projektipäällikkö Jari Keinänen kertoo Elenialta.
Yli 100 kilometriä uutta kaapelia
Työmaiden alueella on sekä vakituisia asuntoja että mökkejä. Projekti vaikuttaa suoraan noin 300 asukkaaseen, ja välillisesti pariin tuhanteen, sillä alueella on Kähön sähköasema.
Vanhojen pylväsmuuntamoiden tilalle tulee 49 uutta puistomuuntamoa. 20 kilovoltin kaapelia vedetään yhteensä reilu 50 kilometriä ja samoin pienjännitekaapelia yli 50 kilometriä. Talvella maisemasta puretaan pois yli 1250 vanhaa sähköpylvästä.
− Alueella on peltoista maastoa ja kaivuutöitä tehdään pitkälti teiden varsilla. Vanhan nelostien yli mennään pari kertaa. Työtä tehdään huolehtien, ettei peltotöille ei koituisi haittaa, Keinänen sanoo.