Laskut ja maksaminen

Apilankukka lähikuvassa

Voimme yhdessä tehdä hyviä arjen ilmastotekoja. Hoida verkkopalvelulaskusi sähköisesti valitsemalla kätevistä vaihtoehdoistamme. Elenia Aina -palvelussa voit halutessasi vaihtaa myös laskusi eräpäivää.

Parrakas nuori mies kuuntelee musiikkia korituolissa.

Ota käyttöön kätevä e-lasku!

E-lasku on helppo ja turvallinen tapa maksaa laskuja. Tee e-laskusopimus oman pankkisi kanssa tai tee tilaus Elenia Ainassa.
Kirjaudu Elenia Ainaan

Kivra - uusi sähköinen laskutuspalvelu

Kivra on ilmainen digipostipalvelu, jolla voi vastaanottaa ja maksaa laskut turvallisena digipostina. Digiposti saapuu perille nopeasti, jolloin sinulle jää enemmän maksuaikaa.
Lue lisää Kivrasta
Nainen makaa lattialla tabletti kädessä

Laskut tallessa ja mahdollisuus eräpäivän siirtoon

Elenia Ainaan laskusi arkistoituvat aikajärjestyksessä. Yksittäisten laskujen tarkastelu ja maksujen suunnittelu on helppoa. Näet laskujen maksutilan ja tulossa olevat eräpäivät. Voit myös muuttaa laskutusosoitettasi. Erääntymättömälle laskulle voit tehdä eräpäivän siirron.
Kirjaudu Elenia Ainaan
Elenialaisia työssä neuvotteluhuoneessa

Verkkolasku yritykselle

Yrityksen verkkolaskutuksen käyttöönotto edellyttää sopimusta verkkopalveluita tarjoavan operaattorin tai pankin kanssa. Ilmoita meille yrityksesi verkkolaskutiedot ja sovi ensimmäisen verkkolaskun lähetyksestä sähköpostitse laskutus@elenia.fi .
Lähetä sähköpostia

Usein kysytyt kysymykset

Miten voin siirtää laskuni eräpäivää?

Hae erääntymättömälle laskulle lisää maksuaikaa valitsemallasi tavalla

  1. Voit siirtää laskusi eräpäivää Elenia Aina -palvelussa . Muutospyyntö on tehtävä ennen Ropon lähettämää maksukehotusta. Maksukehotus lähetetään maksamattomasta laskusta eräpäivän jälkeen, jos eräpäivää ei ole siirretty.
  2. Jos käytössäsi on e-lasku, tee muutos myös verkkopankissasi.
  3. Suoramaksun maksupäivää ei voi siirtää.
  4. Voit siirtää eräpäivää enintään 14 päivää alkuperäisestä eräpäivästä.
  5. Eräpäivän siirrosta perimme korkoa korkolain mukaan.

Mistä sähkölaskuni muodostuu?

Paikallisena verkkoyhtiönäsi Elenia laskuttaa verkkopalvelusta. Verkkopalvelulasku muodostuu seuraavasti:

1. Verkkopalvelumaksu. Verkkopalvelumaksuilla Elenia huolehtii sähkön jakelusta, sähköverkon rakentamisesta ja kunnossapidosta, sähkön mittauksesta, asiakaspalvelusta sekä 24h -vikapäivystyksestä.

2. Sähkövero. Elenia laskuttaa sähköveron verkkopalvelumaksun yhteydessä ja tilittää sen täysimääräisenä valtiolle. Sähkövero sisältää myös huoltovarmuusmaksun, jolla katetaan varautumisesta ja häiriötilanteista valtiolle koituvia kustannuksia. Lue lisää sähköverosta .

3. Arvonlisävero. Arvonlisäveroa maksetaan sähkön jakelusta ja sähköverosta.

Mitä tietoja laskullani näkyy?

Laskusi etusivun yläosasta löydät oman asiakkuutesi ja laskun tunnistukseen liittyvät tiedot sekä käyttöpaikan tiedot.

Laskun etusivun summaerittelystä näet, mistä laskusi muodostuu.

Laskusi etusivun alareunasta löydät maksutiedot.

Toisen sivun yläreunasta löydät käyttöpaikan ja sähköverkkosopimuksesi tiedot sekä arvion sähkönkulutuksestasi vuositasolla.

Toisen sivun kulutus- ja hintaerittely kohdasta näet laskusi ajanjakson sekä tarkemman erittelyn palveluista ja verojen osuudesta. Määrä kertoo toteutuneen kulutuksen kilowattitunteina kahden desimaalin tarkkuudella, ja yksikköhinta arvonlisäverollisen hinnan yhdelle kilowattitunnille kahden desimaalin tarkkuudella. Erittelystä näet myös valtiolle tilitettävän arvonlisäveron osuuden. Tarkemman tason kulutustietoa näet Elenia Aina -palvelusta.

Tutustu tarkempaan laskun lukuohjeeseen.

Voinko muuttaa laskutusväliä?

Laskutus tapahtuu 12 tai 6 kertaa vuodessa ja perustuu todelliseen kulutukseen. Voit muuttaa laskutusväliä Elenia Aina –palvelussa Laskut-välilehdellä.

Voinko itse tarkastaa laskutustietojani ja maksutilannettani?

Elenia Aina –palvelussa kohdassa Laskutus voit selailla laskujasi ja tarkistaa maksutilanteen.

Laskuni on erääntynyt, miten toimin?

Jos et vielä ole saanut maksumuistutusta Ropolta, maksa lasku pikimmiten alkuperäisen laskun maksutiedoilla. Korkolain mukainen viivästyskorko peritään seuraavalla laskulla.

Sain kirjeen Ropolta, miten toimin?

Yhteistyökumppanimme Ropo lähettää huomautuslaskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen ja palvelee siihen liittyen. Jos sinulla on kysyttävää huomautuslaskusta, ole yhteydessä Ropoon. Huomautuslaskun jälkeen maksumenettelyistä voi sopia ainoastaan heidän kanssaan. Yhteystiedot löydät Ropon huomautuslaskulta. Voit myös hoitaa asiasi kätevästi suoraan MyRopo -palvelun kautta.

Sain hyvityslaskun, mitä teen?

Minulta on katkaistu sähköt maksamattomien laskujen vuoksi. Miten saan sähköt takaisin?

Erääntyneiden laskujen maksumenettelyistä vastaa yhteistyökumppanimme Ropo. Jos sinulta on katkaistu sähköt laskujesi erääntymisen vuoksi, sovi maksumenettelyistä ja sähköjen takaisinkytkennästä yhdessä Ropon kanssa. Voit myös hoitaa asiasi kätevästi suoraan MyRopo-palvelun kautta.

Yhteydenottosi jälkeen Ropo on meihin yhteydessä, ja kytkemme sähköt takaisin heiltä saamamme tiedon perusteella.

Kytkennät suoritamme Elenian asiakaspalvelun aukioloaikojen mukaisesti. Asiakaspalvelumme aukioloajat voit tarkistaa täältä.